Monday, September 11, 2006

Misi dan Visi Yang Jelas

Menetapkan Visi yang jelas tentang apa yang sebenarnya akan kita capai merupakan satu titik tolak menentukan arah tuju sebenar tindakan kita masa ini untuk masa depan. Saya amat memandang berat tentang ini.... Mengapa ya?

Mungkin pengalaman saya di dunia korporat banyak membantu saya menjadikan saya begitu obses tentang apa yang saya gambarkan tentang masa depan. Kalau saya sendiri tidak yakin dengan apa yang ingin saya lakukan, lebih baik saya tidak perlu berusaha keras, kerana pasti kegagalan itu yang akan mengundang.

Bersedia bukanlah sekadar kata "AKU MEMANG BOLEH" tapi mestilah kemas dengan penjadualan yang bakal kita lakukan demi mencapai Visi tersebut. Misi yang tegas dan penjadualan yang tersusun bukanlah satu perkara yang hanya diluahkan dengan ucapan. Kalau kita benar-benar ingin memastikan Visi itu tercapai..... maka kita jadilah pemain yang betul2 bermain dan bukan main-main!!!!

Visi?
- Apa yang ingin saya capai untuk tempoh 2-5 tahun akan datang?
- Apa yang saya nampak arah tuju 'perusahaan' saya dalam industri ini di mata pasaran setempat? dan pasaran luar?
- Berapakah bilangan kambing yang bakal saya bekalkan untuk pasaran setiap tahun?

Objektif?
- Apakah tujuan sebenarnya saya perlu mengusahakan biz ini secara serius?
- Mengapa saya perlu memastikan ia bukan satu karier 'pilihan terakhir', atau dengan kata lain bukanlah kerana saya terpaksa, sebaliknya lahir dari hari yang benar2 tulus?
- Kenapa pula biz ini saya sasarkan untuk keluarga saya?

Misi?
- Apakah langkah masa terdekat dan masa jangka panjang yang perlu saya lakukan demi mencapai visi dan objektif saya?
- Apakah faktor yang boleh menghalang saya mencapai matlamat tersebut dan apakah persediaan saya untuk menghadapinya? Plan B?
- Di manakah saya akan dapatkan ilmu dan pengetahuan yang lebih mendalam tentang biz ini? Sumber mana? Siapa?

Moga segalanya berjalan lancar. Fasa I telah hampir ke penghujung. Alhamdulillah, buat masa ini masih mengikut schedule. Fasa II diharapkan akan dapat dilaksanakan selewat-lewatnya 1 November, 2006.

No comments: