Thursday, June 07, 2007

Kembali Bersemangat.

Itulah cabarannya. Selepas beberapa "siri" ujian yang kami terima, kini kami kembali bersemangat dan terus fokus. Pada kami tiada turning back.

Lima bulan yang lalu, kami menghadapi masalah yang mungkin nampak kecil tetapi tidak boleh dipandang remeh. Selepas banjir yang memusnahkan tanaman, kami terpaksa bermula semula. Mujur masih ada rezeki kami bila kami ditawarkan menyertai tanaman kelompok. Walaupun terpaksa berkongsi dengan peserta lain, kami tetap menggunakan peluang ini untuk meneruskan projek kami. Dicelah-celah kesibukan kami menanam tebu dan pisang, sempat juga kami menyediakan sedikit kawasan untuk rumput.

Di ladang yang seluas 7 ekar tu, kami bangunkan semula tanaman lain yang masih punya ruang untuk 'hidup'. Mujur kambing/biri2 serta lembu kami tidak terjejas. Selepas mempertimbangkan beberapa faktor, kami mengambil keputusan untuk memindahkan sebahagian kambing ke kandang baru. Beberapa ternakan yang tinggal dan punya potensi untuk jualan, kami kekalkan di kandang asal........ termasuk juga lembu-lembu. Kami berhasrat untuk menumpukan sepenuh perhatian kepada ternakan kambing sementara lembu hanyalah untuk tujuan fattening/transit.

Schedule kami untuk membuka ladang untuk lawatan terpaksa ditangguh. Walaubagaimanapun, ladang asal masih boleh dilawati. Jika berminat bolehlah e-mail anlasim@hotmail.com.

Alhamdulillah, seperti yang dirancang, kami membawa masuk 5 ekor lagi ternakan Jamnapari dan Boer F2 sebagai baka induk. Mulanya kami rancangkan untuk memperolehi jenis Jamnapari sahaja tetapi kami ubah plan saat-saat akhir kerana tidak sabar menunggu Disember. Terraweena Stud dikatakan baka terbaik Boer. Saya juga ada membaca salah satu keratan akhbar yang masih ada dalam simpanan saya berkenaan kambing Australia ini. Sebab itulah kami terus tidak berfikir panjang. InsyaAllah, saya akan paparkan beberapa foto ternakan kami.

Okay rakan usahawan semua...... jumpa lagi.

No comments: