Monday, November 13, 2006

Rule No. 2 : Bijaklah Berbelanja

Bila membincangkan tentang kos, ramai yang mengeluh bila terlalu banyak perkara yang kita sangkakan mudah rupanya lebih rumit daripada apa yang bakal kita hadapi. Saya juga mengambil masa lebih setahun untuk betul-betul bersedia dengan apa yang ingin saya lakukan.

Saya hampir putus asa bila mengenangkan kos perlaksanaan yang tinggi bila kita benar-benar ingin menjadikan sesuatu yang komersial. Tetapi alhamdulillah, selepas melalui beberapa proses, saya akhirnya akur dengan satu perkara asas....... iaitu FOKUS.

Apa fokus anda dalam biz ini. Apa yang anda mahu usahakan dan matlamat jangka panjang anda. Daripada fokus itu barulah kita boleh adjust dengan kemampuan dan keupayaan yang ada pada kita.

Contohnya,

1-Jika anda berhasrat untuk memasarkan hasil ternakan anda untuk tujuan aqiqah atau korban, tak perlulah anda membazirkan wang untuk membeli baka full blood yang sebegitu mahal. Memadailah anda membeli baka kacukan yang selalunya lebih tahan lasak dan sesuai dengan apa jua keadaan. Lagipun, baka import tersebut selalunya boleh mencecah berat sehingga 70-90 kg. Jadi adalah tidak praktikal anda pasarkan sebagai ternakan aqiqah mahupun korban, kerana harganya mungkin hampir sama dengan seekor lembu.

2-Anda perlu mengambil kira kepakaran dan keupayaan kita sebagai penternak. Bayangkan jika sesuatu berlaku kepada baka yang kita laburkan itu akibat kekurangan pengetahuan tentang pengurusannya, mungkin kerugian itu dapat dibahagikan jika kita melaburkan wang yang sama banyak untuk mendapatkan beberapa ekor baka lain yang lebih murah tapi berkualiti.

3- Daripada pengalaman saya, kita masih boleh mendapatkan baka yang baik (selalunya kacukan) serendah RM1000 untuk pejantan dan RM500 untuk induk bergantung kepada jenis yang dipilih. Tapi perlu juga diingatkan, mungkin ada yang menawarkan dengan harga yang lebih rendah, misalnya untuk kambing katjang, semuanya bergantung kepada fokus biz kita. Jika matlamat biz hanya memfokuskan kepada pasaran penduduk kampung, maka ia lebih praktikal melaburkan dalam sesuatu yang mampu diperolehi oleh pembeli kita.

4- Berbanding jika kita ingin menjadi pengusaha 'breeder', maka adalah lebih baik anda mendapatkan baka yang benar-benar berkualiti kerana penghasilannya nanti bergantung penuh pada baka yang anda sediakan. Namun ia tetap bergantung kepada jenis baka yang anda fokuskan.

5- Pakej yang selalunya ditawarkan oleh pengusaha-pengusaha sebenarnya boleh dijadikan sebagai garis panduan. Sebagai pengusaha mereka juga perlu mengambil kira keuntungan untuk perniagaan tersebut. Mengapa perlu kita melaburkan wang kepada perkara yang tidak sepatutnya. Ini adalah komen peribadi saya:

>>>>Jika kita boleh membuat pilihan, maka pakej itu masih boleh dipertimbangkan. Adakalanya pengusaha memberikan pilihan mengikut kadar yang tertentu, contohnya mengikut berat sebenar atau secara pukal. Atau menawarkan beberapa pilihan mengikut gred tertentu. Data-data ini bolehlah dibuat perbandingan dengan pengusaha lain yang menyediakan tawaran yang sama.

>>>> Begitu juga dengan perkara-perkara lain yang ditawarkan. Anda boleh membuat beberapa pertanyaan berdasarkan apa yang mereka berikan. Semasa buat perbandingan, anda perlu juga mengambil kira, tentang kesediaan stok (lead time), kos pengangkutan, jaminan tertentu (misalnya jika berlaku sesuatu pada ternakan ketika dalam perjalanan), atau beberapa perkara lain yang difikirkkan sesuai.

>>>> Kos kandang misalnya, jika kita berkemahiran membuatnya sendiri, banyak kos boleh dijimatkan. Tak perlu begitu obses menggunakan semua kayu yang baru (kecuali lantai, sebaiknya menggunakan kayu baru), dan perlu juga mengambilkira jumlah kambing yang kita ada. Eloklah dirancangkan dengan bijak. (rujuk post saya sebelumnya, bagaimana seorang pengusaha mampu menyiapkan kandang 100% tenaga sendiri seluas 40' x 90'). Dan post yang menarik tentang kandang ini juga, boleh didapati melalui blog sahabat kita "missiontothetop.blogspot.com".

>>>> Perkara yang paling utama, jika kita ingin dapatkan baka untuk tujuan perniagaan kita sendiri, jangan sekali-kali membelinya melalui pembekal 'trading' atau lebih tepatnya pihak ketiga. Adalah lebih baik berurusan terus dengan pengusaha ternakan itu sendiri. Mungkin kerjanya lebih rumit, tetapi perlulah kita ingat tentang biz kita untuk jangkamasa panjang. Lambat laun kita tetap perlukan mereka. Binalah rangkaian yang sihat demi kepentingan industri ini.

Wallahualam.

Artikel untuk hari ini :-

Bekas guru jual serunding daging jadi jutawan
Terengganu pengeluar terbesar kambing kacukan
Jadikan Terengganu negeri pertanian utama
Struktur Bank Pertanian dirombak

No comments: