Thursday, December 14, 2006

Collaboration key to business survival



Keratan NST bertarikh 11 Dec, 2006 ni tak ada kena mengena dengan industri ternakan kambing, tapi saya tertarik juga untuk paparkan di sini disebabkan ideanya.

Di antara petikan dalam keratan ini dinyatakan "Disebabkan persekitaran perniagaan yang semakin bersaing hebat, kita tak boleh bekerja sendirian".

Syarikat yang bergerak sendirian akan menghadapi kemungkinan ditinggalkan oleh mereka yang lebih kuat dan mempunyai strategi yang lebih baik.

Jadi langkah yang baik untuk mencapai strategi yang efektif serta mendapat tempat dalam pasaran adalah dengan melakukan "collaboration".

Bunyinya macam komplikated sikit...... mereka yang tak biasa dengan dunia korporat mungkin agak bingung dengan apa yang dimaksudkan. Mungkin saya boleh permudahkan sikit dengan apa yang saya fahami......

Dalam industri ternakan kambing yang sedang menuju momentum yang memberangsangkan ini, kita sebagai salah seorang pengusaha boleh bergabung dan bekerjasama dengan mewujudkan rangkaian yang sihat. Semakin ramai yang sama-sama tidak lokek untuk menyalurkan ilmu dan sumbangan demi kepentingan bersama, maka semakin teguh industri kita. Buangkan segala hasad dengki dan iri hati. Semakin kita berkongsi, semakin banyak juga informasi yang kita boleh garapkan. Jangan terlalu mementingkan keuntungan semata-mata kerana jika kita ikhlas dan tulus, rezeki itu akan datang melimpah ruah dengan sendirinya, InsyaAllah. I believe in that!

Diumpamakan sebatang lidi dan serumpun lidi. Tak perlu saya jelaskan kerana semua orang sudah tahu apa maksudnya.

Mungkin kita mahir dalam pengurusan kambing tetapi bab pemasaran kita kurang arif. Dengan wujudnya "collaboration" ini, mungkin kita boleh sama-sama mewujudkan rangkaian yang mungkin boleh membantu kita memasarkan hasil ternakan kita dengan lebih mudah. Sebagai balasan, mereka juga boleh menggunakan khidmat kita untuk sebarang nasihat tentang pengurusan efektif. Bukankah berbaloi.......

"Collaboration" ini juga boleh mengurangkan pergantungan kita kepada pihak kerajaan mahupun pihak ketiga. Kerana tidak semua pengusaha mengalami pengalaman yang sama. Kesukaran mendapatkan pinjaman misalnya. Cara untuk memulakan perniagaan atau apa saja. Tidak perlu kita menyerahkan bulat-bulat kepada pihak lain untuk menguruskannya. Dengan merujuk kepada mereka yang lebih berpengalaman, maka banyak kos boleh kita jimatkan. Di samping itu sekaligus menjuruskan kita terlibat secara langsung dan memahami proses tersebut dengan lebih baik.

Bayangkan kalau kita berjaya melakukan "collaboration" ini, maka kesinambungan perniagaan kita akan mampu berterusan mungkin sehingga generasi kita seterusnya......

Wallahualam.

2 comments:

Oche said...

Nama saya Yusri aisyah, saya dari malaysia, sila mendengar, beberapa pemberi pinjaman di sini tidak bersedia untuk membantu anda, semua mereka hanya mahu di sini adalah untuk merobek anda wang yang diperolehi keras anda. Suami saya dan saya, mendapatkan pinjaman daripada peminjam yang berbeza dalam talian tetapi pada akhirnya, kita telah ditipu dan ditipu wang kita dengan mendapatkan pinjaman kami dari syarikat-syarikat pinjaman yang berbeza dalam talian.
Kami juga meminjam wang untuk membayar untuk pemberi pinjaman dalam talian ini tetapi pada akhirnya, kita mendapat apa-apa.
Suami saya dan saya berada dalam hutang, dan kami tidak mempunyai sesiapa untuk lari ke tolong, perniagaan keluarga kami telah dimusnahkan dan kita di mana tidak dapat untuk mendapatkan wang untuk memenuhi perbelanjaan harian sehingga kita telah diperkenalkan kepada Puan Glory yang membantu kami dengan menawarkan kami jumlah pinjaman tidak bercagar $ 125,000 tanpa cagaran.
Untuk maklumat lebih lanjut mengenai bagaimana untuk mencapai Puan Glory atau mengikuti prosedur pinjaman, hubungi saya melalui e-mel saya: aisyahyu7@gmail.com
Atau anda boleh menghantar e-mel kepada Puan Maha Suci: gloryloanfirm@gmail.com

Anonymous said...

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

pengkhususan Syarikat.
1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.