Sunday, September 09, 2007

Fasa seterusnya akan bermula ....



Alhamdulillah, meskipun saya jarang mengupdate blog ini, tapi saya bersyukur kerana sekurang-kurangnya segala perancangan berjalan dengan lancar meskipun terdapat beberapa item dalam Rancangan Perniagaan kami terpaksa dibuat perubahan.

Kini, saya sedang sibuk merealisasikan Fasa seterusnya yang saya jangkakan akan bermula November nanti. Moga segala perancangan tersebut mendapat petunjuk dan laluan yang lebih mudah serta menambahkan keyakinan saya untuk meneruskan usaha ini hingga tercapai segala matlamat yang kami sasarkan seterusnya.

Buat masa ini prestasi pengeluaran agak membanggakan kerana kambing-kambing di kandang sentiasa dalam keadaan stabil tanpa masalah yang membimbangkan. Anak-anak yang dilahirkan dengan berat lahir antara 2.4kg - 5kg dan peratusan kembar 2 sehingga 98%. Sementara anak satu dan kembar 3 masing-masing dengan kadar 1 %. Pada peringkat awal kadar kematian anak agak tinggi kerana kurang pengalaman, tetapi alhamdulillah, kini segalanya terkawal. Rupanya penjagaan anak kambing tidaklah serumit mana. Tempoh 24 jam pertama sahaja yang agak kritikal. Sekiranya berjalan lancar, InsyaAllah pemantauannya akan lebih mudah. Anak2 kambing ini akan diberi suntikan seawal umur 2 hari. Begitu juga dengan ibu.

Fasa seterusnya menumpukan perhatian kepada pembangunan prasarana, pertambahan stok dan aktiviti trading. Tambahan pula dengan musim perayaan yang kian menjelang. Saya pasti ramai penternak akan mengambil peluang untuk menambahkan keuntungan atau setidak-tidaknya menambahkan "duit poket" buat belanja raya.



Dalam meningkatkan tahap pengeluaran dan aktiviti pemasaran yang lebih luas, kami akhirnya bersepakat untuk merealisasikan konsep Inkubator dan konsep KongsiTernak dalam Fasa itu nanti. Jadi pada sesiapa yang berminat samada individu mahupun syarikat untuk bekerjasama dalam projek ini, bolehlah terus menghubungi Puan An 013 - 446 6944. Kertas Kerja terperinci juga telah disediakan untuk perbincangan.

Dalam merealisasikan Fasa ini, kami akan melakukan beberapa perkara berikut, antaranya:
  • Membesarkan kandang kepada 40’ x 75’ daripada kandang asal yang hanya berukuran 1680 kaki persegi.
  • Memperluaskan kawasan penanaman rumput Napier kepada 10 ekar (buat masa ini hanya 3 ekar).
  • Menyediakan perigi menggunakan pam air dan tangki air sebagai alternatif untuk bekalan air semulajadi dan kemudahan merawat klorin.
  • Melengkapkan setiap kandang dengan kemudahan ”nipple drinker” sebagai langkah menjimatkan penggunaan air.
  • Melengkapkan pagar yang lebih sempurna untuk ladang kelapa sawit (seluas 4 ekar) yang menjadi lokasi kandang ternakan sebagai langkah persediaan untuk menjalankan aktiviti semi-intensif.
  • Membeli sebuah lori muatan 2 metrik tan sebagai kemudahan pengangkutan.

Sekali lagi, jika sesiapa berminat untuk bekerjasama dengan kami, sila hubungi terus Puan An di talian 013 - 446 6944 atau email ke anzfarm@gmail.com.

2 comments:

Anonymous said...

Nampaknya manakan ternakan adalah yang menjadi pembolehubah yang perlu diberikan perhatian oleh mana-mana pihak dalam proses memertabatkan bidang penternakan di melaysia ini.
pada pendapat saya pihak-pihak berkepentingan perlu mengadakan latihan menyediakan famolasi makanan ternakan, selari dengan latihan menternak

erlangga said...

halo,..salam penternak,..
saya penternak kambing dari Indonesia, saya sering bekal kan baka kambing ke Malaysia,..jika mau beli kambing asal Indonesia sila kontak atau layari laman blog saya..